dinsdag 3 maart 2009

Dinsdag 3 Maart 2009 - Minder dan 100 problemen

Een historisch moment vandaag... 
We hebben officieel minder dan 100 NCRs (problemen).
Voor velen zal dit nog heel erg veel lijken, zo'n 6 weken voor de lancering, maar toch zijn we hier ongelooflijk fier op. De meeste resterende problemen zijn bijna allemaal ge-analyseerd en zo goed als opgelost. 

Helaas is ons probleem met de SAS SCOE nog altijd niet opgelost... Het zag er in het weekend allemaal veelbelovend uit, maar gisterenmorgen bleek dat de reparatie niet was gelukt. Daardoor hebben we gisteren eigenlijk een hele dag verloren. Vandaag lijkt er weer wat schot in de zaak te komen... de managers beginnen in ieder geval zenuwachtig te worden.

Sommige problemen worden soms wel ontzettend lastig om nog op te lossen. Zo is er een payload die wordt afgekoeld tot ongeveer 4 Kelvin (-269 graden Celsius). De afkoeling gebeurd door middel van helium. Een eigenaardige eigenschap van helium is dat een superfloide film van Helium super geleidend is voor electriciteit. Er is blijkbaar een kleine opening in de isolatie van een kabeltje. De superfloide film zorgt er nu voor dat er een kortsluiting ontstaat. Niet meer te repareren. Met behulp van een kleine warmtepuls kan de heliumfilm worden verdampt, maar dit is slechts een tijdelijk oplossing...

Vandaag is er ook een groots opgezet PR-event. Er zijn zo'n 12 TV-teams aangekomen en die kunnen vandaag volop in de cleanroom en op de rest van de lanceerbasis filmen. Helaas is er geen enkel Belgisch team bij... Kobe, mocht je dit lezen, je bent nog altijd welkom!

Vanmorgen is een collega gaan golfen op hetzelfde terrein waar ik het eerste weekend ook was. Hij gaat altijd erg vroeg (5u30) en kwam enkele leuke beestjes tegen...




Vooral door de laatste foto begrijp ik nu beter dat ik niet achter mijn golfballetje mocht gaan zoeken het kleine, onschuldige vijvertje.

Het einde van mijn eerste periode hier in Kourou komt ook dichterbij. Volgende week maandag (9 maart) vlieg ik terug naar Belgie. Het zal deugd doen want 4 weken weg van mijn vrouwke en kindjes eist toch wel zijn tol. Zowel bij mij als thuis. Als alles hier goed verloopt kom ik na een dikke week vakantie thuis nog 1 keer 4 weken terug... Ik hou jullie op de hoogte.







1 opmerking: