dinsdag 10 maart 2009

Laatste payload test, roll-out V188 en terug naar huis

Ik zit momenteel in de Thalys die tegen ongeveer 300 km/u van Parijs naar Antwerpen zoeft.
Dankzij de nieuwe technologie heb ik hier een snelle internettoegang en zelfs een stopcontact... ik heb dus even de tijd om mijn laatste dagen in Kourou te vertellen.

Gisteren vond de laatste payload test plaats. PACS en SPIRE waren al "ready for flight" bevonden, nu was het de beurt aan HIFI, een payload gebouwd door SRON in Nederland. Al is de analyse van de resultaten nog niet helemaal klaar, ik vermoed dat ook voor dit laatste instrument alles in orde zal zijn en we op payload gebied klaar zijn. Dit sluit een zeer intensieve test campagne af die was gestart met de eerste testen op EQM (Electrisch model) einde 2004. Tijdens deze test campagne woonde ik, met Nele, een jaartje in het wondermooie Munchen. Terwijl ik met de satelliet aan het spelen was, amuseerde Nele zich als vrijwilliger in een erg gezellige kindergarten. Het was een fantastisch jaar.



Nu de payload testen voorbij zijn, zal het voor mij veel rustiger worden de volgende weken. Eerst en vooral een 10 dagen thuis! Daarna zal mijn werk vooral bestaan in het mee opstellen van de procedure om HERSCHEL in de lanceerconfiguratie te brengen. In tegenstelling to bijvoorbeeld PROBA2 wordt HERSCHEL aangeschakeld voor de lancering. Ook zal ik veel werk hebben in de BAF (gebouw waar satelliet op raket wordt gemonteerd). Ik ben dan verantwoordelijk voor de computers die het interne helium-systeem van de satelliet controleren en besturen. Ook zal ik veel kunnen helpen bij het aansluiten van allerlei andere systemen (EGSE). In tegenstelling tot onze EGSE-verantwoordelijke heb ik heb nogal fijne "pollekes" en kan dan ook overal goed bij!

Na de laatste 4 weken van hard werken, was er gisteren nog een dikke kers op de taart. Onze raket, de V188, werd van de BIL naar de BAF gebracht. De BIL is het grote gebouw waar de raket zelf wordt geassembleed. In de BAF worden dan de satellieten erop gemonteerd. Het ziet er een beetje raar uit zo'n raket zonder topje vanboven, maar het was weer ontzettend indrukwekkend. Zelfs de meest ervaren ingenieur maakt toch altijd even tijd om ernaar te gaan kijken. Hieronder enkele foto's van onze raket:

Het buiten rijden uit de BIL:
De bewaking die altijd erg aanwezig is als een raket "buiten" komt. Er staat dan een tank bij de ingang van C.S.G., luchtafweergeschut langs de kant van de straat en ontelbare soldaten met zware machinegeweren op strategische plaatsen langs de weg:
Onze Arianne 5:
Nog een keer onze Ariane 5:
De aankomst bij de BAF: 
Op de foto hieronder dat ventje dat wel op erg veel foto's op deze blog verschijnt...
Simon, mijn collega payload-tester. Een heel ervaring ingenieur, ENVISAT-veteraan en erg sympathieke collega!

We rijden stilaan de grens over... ons belgenlandje weer binnen. Wat zal het zalig zijn om straks weer terug thuis te zijn. Ik heb de volgende 10 dagen iets minder te vertellen, al heb ik in de laatste week heel wat foto's verzameld van andere mensen uit ons team. Ik probeer er elke dag een paar te posten.

Misschien nog even dit. Ik vind het erg leuk dat mijn blog zo vaak wordt bezocht. Ik kan een overzichtje opvragen van het aantal bezoeken en die teller staat na een 4-tal weken op 638! Nen dikke merci aan jullie allemaal!

1 opmerking: