vrijdag 13 februari 2009

Donderdagavond 12 februari 2009 - Lancering!!!

Ik heb een echte lancering  gezien!!!!!!!!!!

WHOOOOOOO!!!!!!!!!!!

Gisteravond was het zover... mijn allereerste lancering! Tegen 19u gingen we met het hele team buiten staan voor onze integratie-gebouw (S1 voor de kenners). Dit is ongeveer 8 km van het lanceerplatform en het dichtste dat je kan komen.  Zelfs de VIPs staan verder, maar echter wel op een berg. Hierdoor heb je een beter overzicht.

Rond 19u was de zon net onder... het was dus nog een beetje licht en de lucht wel op enkele kleine schapenwolkjes na ontzettend klaar. Voor de meeste van mijn collega's was het de zoveelste lancering... ook al hadden sommige nog nooit een Ariane 5 lancering gezien (maar wel 4 Ariane 4's, 3 shuttle's en 2 Soyuz's). Ik was de enige die nog nooit een echte lancering had gezien... Ik was weeral de roukie van het gezelschap ;-) Eigenlijk een zalige positie in het team.

Om exact 19u09 klonk door de luidspreker... trois, deux, un, top! 
De eerste 10 seconden was er niks te zien. Gelukkig heb ik ervaren collega's die me uitlegden dat dit normaal is. De eerste seconden wordt de hoofdmotor op vloeibare brandstof aangestoken en getest. Als alles in orde is, dan pas gaan de boosters op vaste brandstof aan. Dit is omdat motoren op vloeibare brandstof kunnen nog worden stopgezet, eenmaal de boosters branden is er geen houden meer aan.

Na 10 seconden, was er een enorm gloed aan de horizon. Kort daarna gevolgd door een enorme vuurbol die ontzettend snel de lucht ingaat. Tijdens de lancering werden de wolken waar de raket doorvloog ongelooflijk mooi verlicht. Pas na een seconde of 20 komt het ontzettende gebulder door. de grond trilt en je voelt de ongelooflijke kracht die vrijkomt. De raket laat een mooi rookspoor achter en wordt dan kleiner en kleiner, tot enkel een klein lichtpuntje in de verte.
Na een paar minuten zie je de boosters separatie en even laten ook de fairing opening. Het was zo wonderlijk! Om jullie mee te laten genieten staat hieronder een fimpje die de lancering toont vanop de plaats waar ik stond.



Hieronder ook wat mooie foto's.









Nu deze lancering perfect is verlopen ligt de druk bij ons... we are next! Nog ongeveer 60 dagen!

Ik moet nu wel toegeven dat er vanaf nu toch iets minder indrukwekkende verhalen zullen volgen. Op 1 dag een Antonov uitladen om 3 uur 's nachts en 's avonds een Ariane 5 lancering zien wordt nog moeilijk te overtreffen. Het was gisteren echt een dag om nooit te vergeten! Een droom die uitkwam!

2 opmerkingen:

  1. Stijn, tof dat je je avontuur neerschrijft.
    Zo kunnen wij je verhaal volgen vanuit Ekeren.
    groeten,
    Leo Schrauwen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Stijn, hier een berichtje van je schoonzusje (en de Simon komt ook mee-typen). Amai, indrukwekkend... ik kan me voorstellen dat dit een droom is die uitkomt. Het lijkt allemaal zo groots en indrukwekkend... mischien moeten we toch ook maar ticketjes bestellen om naar jou satteliet lancering te komen zien :-) Het beste daar en tot schrijfs. Vele lieve groeten, Ann, Yves en Simon

    BeantwoordenVerwijderen