donderdag 12 februari 2009

Woensdagnacht 12 februari 2009 - HERSCHEL arrives!

Vannacht is HERSCHEL geland in Cayenne (de hoofdstad van Frans-Guyana). De satelliet wordt vervoerd met een Antonov vliegtuig zoals ik gisteren al vertelde... zo'n vliegtuig is werkelijk ongelooflijk groot! Op een gegeven moment gisterenavond hingen er 3 Antonov's in de lucht... allemaal op weg naar Cayenne. Twee waren geladen met containers met onze GSE (ground support equipment), de laatste met de satelliet zelf.

Gisterenavond was het hier op de lanceerbasis alle hens aan dek. De eerste containers kwamen per vrachtwagen aan en moesten zo snel mogelijk uitgeladen worden. Dit duurde tot in de vroege uurtjes. Ikzelf vertrok rond 23u30 naar huis om wat te slapen. Ik moest vandaag tegen 7u al terug aanwezig zijn voor de aankomst van de satelliet zelf.
Helaas werd ik uit mijn bed gebeld rond 2u 's morgens. Er was een probleem met mijn cryo control unit (die de satelliet continue controleert tijdens het transport) en ik moest direct naar de luchthaven. Ik dus snel in de auto, naar de luchthaven die ongeveer 70 km hiervandaan is. De wegen zijn hier helaas niet echt te vergelijken met bij ons, dus na een uurtje was ik er ongeveer. 

Eenmaal aangekomen was ik direct alle vermoeidheid vergeten. De Antonov langs de binnenkant zien en mee helpen de container veilig op de vrachtwagen te krijgen waren eigenlijk fantastische, unieke momenten... hieronder wat foto's en filmpjes.










Vanavond staat de lancering van een andere Ariane 5 op het programma (momenteel is er ongeveer een Ariane 5 lancering elke 2-3 maand). Daar gaan we zeker naartoe... tot dan ga ik toch nog even slapen en met de kindjes en mijn vrouwke skypen.


2 opmerkingen:

  1. Het betere vuurwerk met speelgoedvliegtuigjes. Het ziet er allemaal bijzonder puik en overweldigend uit... Ondanks de (organisatorische) stress hoop ik dat je er van geniet. En houd 'm fris daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefste bolleke,

    Heel leuk om je unieke ervaringen te kunnen volgen. Fantastische foto's. Wel jammer dat het zo ver is want we missen je enorm!

    Dikke kus,
    Nele, Senne en Lore

    p.s. Onze Senne heeft een valentijnskaart van Gitte gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen