dinsdag 10 februari 2009

Maandag 9 februari 2009 - Op weg naar Kourou



Vandaag vertrek ik naar Kourou in Frans-Guyana. De dag begint al erg vroeg, want om 5u30 staat een taxi voor de deur om me naar het centraal station in Antwerpen te brengen. Nele staat mee op en samen nemen we snel nog even afscheid... wat heb ik toch een fantastisch vrouwke!
 
Vooraleer verder te gaan over vandaag, even wat achtergrond schetsen... waarom ga ik ook al weer naar Kourou?
 
Na veel uitstel kan de HERSCHEL satelliet dus eindelijk getransporteerd worden van ESTEC (ESA) naar Kourou. Hij heeft de FQAR (Flight Qualification Acceptance Review) succesvolbeëindigd. Dit is meteen ook het groene licht voor het transport. In Kourou worden in principe enkel korte functionele testen gedaan. Dit om te controleren of alles het toch wel riskante transport heeft overleefd. Als deze testen eenmaal afgerond zijn, staat het licht op groen voor de lancering. Deze is momenteel gepland voor 16 april 2009, rond de middag.
 
Voor de lanceercampagne is er een gereduceerd team. Dit betekent dat uit ons functionaal test team van ongeveer 25 mensen, er nu nog ongeveer 10 overblijven. 
 
Maar snel terug naar vandaag. 
Ik vertrek vandaag met nog 2 andere collega's, John en Rien, beide kwaliteitsverantwoordelijken. Wij gaan asl eersten van het functionale team, net iets vroeger dan de rest, om ter plaatse al het een en ander voor te bereiden. We komen alledrie samen in Parijs om vandaaruit naar Cayenne te vliegen.
Na een heel rustige rit met de Thalys en een korte taxi-rit door downtown-Parijs kom ik in Parijs (Orly) aan tegen 10u30. Mijn beide collega's zijn ook al aangekomen en gezamelijk laten we ons verwennen  in de business lounge... het is voor mij de eerste keer om business te vliegen, ik ben dan ook nogal snel onder de indruk! Een pain-au-chocolat en vers geperst appelsiensapje en ik ben al helemaal tevreden.
 
Met een dik uurtje vertraging, stijgen we om 14u30 op met een gloednieuwe Airbus A330. We vliegen met Air Caraibes... maar die moet niks onderdoen voor Air France zoals hieronder te zien is! De zetel kan bijna volledig plat, een glaasje champagne als appertief en een 5 gangenmenu... dit kan ik wel gewoon worden!
Tegen het einde van de vlucht kunnen we de tropische stormen goed zien...
Tegen 23u brussel-tijd of 19u Kourou tijd (tijdverschil is slechts 4 uur), komen we aan. Onderweg lekker gegeten, een filmpje gekeken en vooral John eindeloos lang zien command&conquereren. Nog nooit een "volwassen" man zo zien opgaan in een computerspel. Alhoewel, misschien ons vader wel met de treinen in transport tycoon ;-)
 
Tot hiertoe ging alles erg vlot... daar moest natuurlijk een eind aankomen. Bij de baggage bleek dat een van mijn tassen was vermist. Gelukkig werd snel ontdekt dat die zich in Martinique bevond. Ik krijg hem hopelijk morgen in het hotel bezorgd.
We werden op de luchthaven erg vriendelijk onthaald door mensen van Freelance, een dienst van Arianespace die zich bezig houdt met de begeleiding van klanten van Arianespace.
 
Na een ritje van 1 uur kwamen we aan in Kourou (enkel Rien en mezelf in onze gloednieuwe peugeot 206'jes, John bleef in een hotel in Cayenne). We werden gedropt op de goed beveiligde parking van het hotel. De gate van de parking ging dicht en de persoon van Freelance vertrok."Gewoon even bellen bij die deur en dan is alles geregeld" zie hij nog snel. Helaas was er niemand die antwoorde bij hard gebonk op de deur, de bel leek ook al niet echt te werken. We konden ook niet meer van de parking, want de gate was hermitisch gesloten. Ondertussen hadden ook de muggen mijn zoete bloed ontdekt... Via via zijn we dan toch aan een telefoonnummer van het hotel geraakt en werden we verteld dat het hotel vol zat, maar dat ze een vakantiehuisje hadden geregeld.
 
Dat vakantiehuisje viel op het eerste zicht best wel mee...


 Na de zeer duidelijk uitleg van de eigenaares over het altijd op slot doen van alle mogelijk deuren waren we echter toch een beetje ongerust over de buurt waarin we verbleven. Kourou kent goede buurten en iets mindere en we waren duidelijk in de laatste terechtgekomen. Het was ook wel een beetje bizar dat het hele huis heel erg veel ramen heeft, maar geen enkel heeft echt glas, de meeste zijn afgesloten met een stevige tralies en muggennet.
 
De reden dat we hier in deze villa terechtgekomen zijn is vooral de lancering van de hotbird 10 satelliet op donderdag. Er komen dan altijd erg veel VIPs die hard-werkende mensen die echt belangrijk zijn voor het verlopen van de laatste testen uit hun goed hotel bonjouren...  Als de lancering volgens plan verloopt, dan zitten we tegen het einde van het weekend in een veilig en mooi hotel. Voorlopig ga ik dus mijn eerste nacht tegemoet in onze villa en onder mijn muskietennet dat gelukkig in de juiste baggagetas zat! Slaap zacht!



1 opmerking:

  1. Beste Stijn,
    Geniet maar van al het ruimtevaartgedoe, je hebt er immers lang genoeg voor gestudeerd.
    Probeer uw werk naar best vermogen te doen en ... Veel succes.
    Leg ons eens uit wat die sateliet in het heelal moet presteren.

    BeantwoordenVerwijderen