De volgende foto nam ik op de parking. Kijk eens goed en zie of je geen bepaalde dingen opvallen:
Buiten het feit dat het allemaal kleine Franse auto's zijn, valt het vooral op dat ze allemaal met de neus naar voren staan. Dit is doorgedreven veiligheidsbeleid... alle auto's moeten klaarstaan voor onmiddelijk vertrek. Mocht er iets gebeuren in het gebouw waarvoor evacutatie nodig is, dan moet iedereen onmiddelijk kunnen wegrijden.
Vorige nacht werd de laatste helium top-up uitgevoerd. De tank is nu voor meer dan 97% gevuld. Meer kan er echt niet meer bij. Dit betekent dat we vanmorgen klaar waren voor de integratie van de fairing. Dit is de grote kegel die de satellieten beschermt tijdens de lancering.
De laatste dagen waren alle red-tag items al verwijderd. Dit zijn de items die tijdens bijna de hele testcampagne op de satelliet waren gemonteerd, maar eigenlijk niet mee de ruimte in gaan. Het beste voorbeeld is een lenskapje. Dit was tijdens bijna alle testen aanwezig om de lens te beschermen, maar moet nu natuurlijk verwijderd worden.
Tijdens de ochtend werd HERSCHEL uitgeschakeld en heel voorzichtig werd de fairing gemonteerd. We hebben alles hier opgenomen, ik probeer morgen een korte montage te posten (al dan niet met een stukje filmmuziek). Net daarvoor moest ik nog even op het platform werken en kon ik HERSCHEL voor een allerlaatste keer aanschouwen... het is echt wel een beauty van een satelliet, al is mijn mening gekleurd natuurlijk.
Tijdens de laatste integratie worden er nog kleine stukje MLI gemonteerd. Dit is een soort van isolatiemateriaal, het best te vergelijken met de goud/zilverfolie voor mensen die onderkoeld zijn. MLI is eigenlijk hetzelfde maar dan vele laagjes over elkaar. De MLI specialist had nog een speciaal stukje overgehouden... alle aanwezige teamleden mochten hun naam erop schrijven voor het werd gemonteerd. Vanaf donderdag zweeft er dus een satelliet in de ruimte, met mijn naam erop... voor eeuwig en altijd. Toch wel leuk om te weten!
Werken in de BAF is niet altijd gemakkelijk... soms moet je op 3 plaatsen tegelijkertijd zijn:
Na de montage van de fairing, die vrij vlot verliep was het tijd om de satelliet terug aan te schakelen. De helium specialisten hebben zo snel mogelijk terug de nodige data nodig. Aangezien onze tank boordevol is willen ze continue alle temperaturen en drukken in het oog houden. De laatste power ON is toch wel een beetje speciaal en omdat er geen echte operator aanwezig was, heb ik de eer gekregen om HERSCHEL voor de laatste keer aan te schakelen. Dit is een procedure die toch een uurtje of 3 duurt... en die op het moment dat ik dit schrijf op de achtergrond nog rustig bezig is.
HERSCHEL staat weer aan, de helium-tank is vol, de raket is klaar... nu rest enkel nog de laatste rechte lijn naar de lancering!
Thuis gaat het wel iets minder goed... ons Lore heeft erg veel last van de windpokken, na onze Senne 2 weekjes geleden. Dit is absoluut geen kado voor mijn vrouwke, die het ondanks alles weeral fantastisch aanpakt. Het is niet omdat het moedertjesdag is, maar ik wou nog even zeggen dat ik haar onwaarschijnlijk bewonder! ...en heel graag zie natuurlijk!
Dank je wel voor de mooie bloemen, Senne denkt dat ze helemaal met het vliegtuig uit Kourou komen!
BeantwoordenVerwijderenLiefs, nele, senne, lore en ...
Ik heb de foto's nog eens in detail bekeken en de drie 'stijnen' voor de prijs van 1 is wel mooi... Kan je er eentje al opsturen? Want we missen je wel erg hoor!
BeantwoordenVerwijderenDus we hadden je toch bij TB/TV voor 3 shifts kunnen indelen !!!! :)
BeantwoordenVerwijderenOok sterkte voor het thuisfront! Onze kinderen hebben vorig jaar de waterpokken gehad, dus ik weet wat het inhoudt.
Martijn