dinsdag 12 mei 2009

Touching the edge

Nog een kleine extra post tussendoor. Voor het jaar van de astronomie heeft ESA een planetarium film gemaakt, waarin HERSCHEL en PLANCK een hoofdrol spelen. Het beeld wordt dan geprojecteerd op een halve bol boven de kijker. Je kan hem niet in Belgie zien, maar ik heb toch een kort demo fragmentje gevonden. Niet alles is even realistisch... Gewoon leuk om eens te bekijken...



Er zijn maar weinig Belgen die meewerken aan HERSCHEL, hier in Kourou ben ik de enige in het satelliet team. Maar aan PACS, 1 van de 3 wetenschappelijke instrumenten werken wel enkele ontzettend slimme wetenschappers van Leuven mee. Ik vond dit filmpje op youtube over het PACS instrument... ik denk ergens in het midden van het filmpje een leuvenaar op te merken...


Veel nederlanders werken mee aan HIFI, het 2de wetenschappelijke instrument. Het werd gebouwd door SRON in Groningen en Utrecht. Mooi filmpjes via volgende link:


Van het derde instrument, SPIRE, vond ik helaas geen filmpje.

3 opmerkingen:

  1. Misschien niet zo zichtbaar als de payloads maar de volgende Belgische bedrijven werk aan H/P mee:

    Alcatel Bell - Cryogenics Special Check-out Equipment
    Alcatel ETCA - Power Conditioning & Distribution Unit
    Travelling Wave Tube Assembly
    Euro Heat Pipes - Service Module - Heat Pipes
    Nexans - Service Module - Harness
    OIP - Video Monitoring Camera
    RHEA - Mission Operations Information System

    bron:
    http://sci.esa.int/science-e/www/object/index.cfm?fobjectid=34767

    Nun ollander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lang leve de belgen!!!

    en de hollanders natuurlijk ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel succes met de lancering morgen, bolleke! Geniet van deze unieke ervaring!
    Ik probeer rond 15 u achter de pc te zitten...
    XXX, mama.

    BeantwoordenVerwijderen