dinsdag 5 mei 2009

Working on a dream

Na een zalig weekje thuis, dat weer veel te snel voorbij ging ben ik sinds gisterenavond weer in het hete, vochtige Kourou aangekomen. 

Ik was erg benieuwd, want toen ik vertrok, zo'n 10 dagen geleden, stond HERSCHEL netjes in de cleanroom van S5. Er is ondertussen veel gebeurd. De satelliet is verplaatst naar de BAF (Batiment Assemblage Final) en daar enkele dagen geleden bovenop de raket gemonteerd. Er zijn heel wat foto's van deze laatste aardse reis van HERSCHEL, ik ben er nog even aan het doorgaan en probeer morgen wat te posten op mijn blog.

Voor vandaag had ik graag iets anders getoond... Ik was daarnet op weg naar de BAF om een probleempje op te lossen met enkele SCOE's. Toch wel een beetje zenuwachtig om de lift naar boven te nemen en HERSCHEL eindelijk op de raket te zien staan. Op de radio weerklonk heel toepasselijk 'Working on a dream' van Bruce Springsteen...

De BAF is eigenlijk een enorm hoge hangar, met daarin de raket en op bepaalde hoogtes platformen. Deze platformen kunnen omhoog en naar beneden om bepaalde plaatsen op de raket gemakkelijk te bereiken. Als je de lift naar boven neemt, dan heb je een werkelijk uniek uitzicht op de hele raket. Er is namelijk een venster in de lift zodat je tijdens de tocht naar boven elk stukje van de raket passeert. Ik heb dit proberen filmen om jullie een beetje een idee te geven. Als toch wel een beetje geobsedeerde space-ingenieur, vind ik het resultaat om absoluut kippevel van te krijgen... 

Nog een beetje uitleg voor het filmpje start. De lift begint helemaal onderaan, in de launch table. Daarna passeer je de voet van de boosters (zijrakketen van Ariane 5). Nog een beetje hoger zie je erg mooi de main stage (centrale cylinder van de raket), met een booster langs de zijkant. Na een tijdje eindigt de booster en gaat enkel de centrale cylinder voort, dit is de upper stage van de raket, het laatste gedeelde. Helemaal bovenaan passeer je de sylda, waar de witte cylinder overgaat in de zwarte. Deze sylda is eigenlijk een kegel waaronder PLANCK zit. Bovenop de sylda staat dan het pronkstuk van deze missie... HERSCHEL. 

Omdat ik het zo leuk vond, heb ik ook de rit terug naar beneden gefilmd. De lift gaat ook vrij snel, dus het filmpje is een beetje vertraagd. Ik ben ook een grote liefhebber van filmmuziek, vandaar dat ik onder het filmpje ook een mooie dramatisch stukje heb gemonteerd... 


4 opmerkingen:

  1. Nou Stijn, dat was een prachtig cinematografisch werkje ! (muziek van Philip Glass?) En wat ziet Herschel er zo klein en nietig uit.

    Sterkte met de (hopelijk) laatste Kourou trip!

    Een mede geobsedeerde space-ingenieur,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Stijn,

    Indrukwekkend filmpje inderdaad. Ik ben de laatste weken nu en dan eens een kijkje komen nemen op je blog - leuk om te volgen hoe het er daar in Kourou aan toe gaat, alvast wat levendiger dan via de 'officiele' status die we te zien krijgen. We zijn elkaar de laatste twee jaar al een paar keer tegen gekomen in een cleanroom in ESTEC en Ottobrunn bij testen van het PACS instrument. Zondag kom ik voor een paar dagen naar Kourou voor de lancering; daarna wordt het nog een paar maanden een tandje bijsteken voor ons Leuvense PACS team tijdens de commissioning en performance verification, eerst in Darmstadt en daarna pendelen tussen Muenchen en Leuven. Maar over een paar weken ziet ons instrument voor de eerste keer door de Herschel-telescoop het universum. Je dolle reizen over de aardbol in het kielzog van Herschel maken alvast een pak astronomen gelukkig !

    Tot volgende week wellicht,

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Liefste Stijntje,

    Jawel, ook ik krijg kippevel, niet omdat ik een geobsedeerde space-ingenieur ben maar wel omdat ik ontzettend fier ben dat mijn ventje aan zo iets gigantisch groots meewerkt! Hoedje af!

    Dikke zoen van ons allemaal xxx

    BeantwoordenVerwijderen