dinsdag 12 mei 2009

All systems go...

Gisteren veel foto's en filmpjes, vandaag een korter berichtje.

Alles gaat goed met HERSCHEL en PLANCK. De raket wordt verder voorbereid op de lancering donderdag. Vanmorgen was er een team foto voor het gebouw van de lanceerautoriteiten. Na de 1ste maand was het team sterk gekrompen, voor de lancering zijn er weer heel wat meer mensen. Al zijn er ook wel veel die vooral komen kijken naar de lancering... Ze hebben het verdiend!

Ik werd gisteren ook vriendelijk gevraagd om uit te checken uit mijn hotel, tesamen met nog 3 andere team-leden die daar verblijven... reden: VIPs. Ik beloof hierbij plechtig dat, als ik ooit invloed heb op zulke beslissingen, ik er alles aan zal doen, dat de mensen die het echte werk doen altijd voorrang krijgen. De -naar verluidt- 2 vliegtuigen vol VIPs kunnen ook in Cayenne slapen en gezellig met z'n allen een uurtje op de bus zitten.

Morgenvroeg tussen 8 en 9 uur lokale tijd vindt de roll-out plaats. Dit is het verplaatsen van de raket naar het lanceerplatform. In 1 van mijn eerste berichten op deze blog vertelde ik al over de roll-out van V187, de vorige raket die gelanceerd werd. Voor de mensen die later mijn blog zijn beginnen volgen is hieronder een link naar die dag... maar vooral naar de dag erna, met een filmpje van de lancering.

Tijdens de roll-out blijft HERSCHEL aanstaan. Dit betekent dat niet iedereen zal kunnen gaan kijken. Vooral het functionele team, waar ik van deel uitmaak, zal het spacecraft blijven monitoren vanachter onze computers. We zullen wel een rotatiesysteem afspreken zodat iedereen het toch kan gaan bekijken.

De lancering is in Belgie -geheel onterecht natuurlijk ;-)- niet rechtsstreeks op de televisie te zien. Misschien dat onze Kobe iets kan regelen, maar ik vrees ervoor. Op de volgende link kan je het zeker zien:


Waarschijnlijk is er ook een broadcast via ESA. Die link is er nog niet, maar komt waarschijnlijk op de volgende site:


Ondertussen begint het wel serieus te kriebelen... nog 2 dagen! Lancering is voorzien nu donderdag, 14 mei 2009 om 10u12 lokale tijd. Dit betekent 15u12 in Belgie. Mocht er een probleem zijn, dan kan de lancering worden uitgesteld tot ten laatste 16u08 (Belgische tijd), daarna sluit ons lanceerwindow. Als het op donderdag niet lukt, is er een lanceerwindow op het zelfde tijdstip op vrijdag.


1 opmerking:

  1. De laatste rechte lijn naar de lancering... Ik duim alvast!

    Liefs,
    Nele, Senne, Lore en ... xxx

    BeantwoordenVerwijderen