maandag 20 april 2009

Lange nachten babysitten...

Het is nu 3u25, in het midden van de nacht. In Europa is het momenteel 8u25. Ons Lore wordt waarschijnlijk op dit moment afgezet bij de onthaalmoeder en onze Senne moet binnen een kwartiertje op school zijn. Nele, mijn vrouw doet dit allemaal erg plichtsbewust en met het grootste enthousiasme... maar waar is papa? Wel, papa zit in Kourou te babysitten bij een satelliet?! Men weze gewaarschuwd, als je kiest om in de ruimtevaart te werken moet je omgeving en jezelf een heel grote flexibiliteit hebben, maar vooral moet je een fantastisch vrouwke die alles thuis aan gang houdt!

Gisteren was mijn eerste nacht en die is altijd de zwaarste, je probeert 's morgens wat langer te slapen, maar dat lukt niet echt gemakkelijk. Je bent dan ook 's avonds best wel moe als je nog maar moet beginnen. Het probleem is een beetje dat deze nachten echt babysitten zijn. Ik ben hier vooral om snel te kunnen handelen als er zich een probleem voordoet. Gebeurd er echter niks, zoals gisteren, dan zit je een hele nacht te wachten.

Vannacht gaat het al een stuk beter, nog altijd niks gebeurd, maar ik ben niet meer zo moe. Ik heb me dan ook uitgebreid bezig gehouden met de veiligheidsvoorschriften uit te proberen. Zoals ik al vertelde zit de satelliet momenteel volgepompt met een erg gevaarlijk gas. Daardoor is het verplicht om in de cleanroom altijd een gasmasker bij te hebben dat je direct moet opzetten bij alarm. Blijkt natuurlijk dat die gasmaskers nog nooit zijn gebruikt en in een plastiek verpakking zitten die je niet met je handen openkrijgt. Er is ook nog een sticker op het glas, dus je ziet niks en over de luchtopening plakt nog een sticker, dus je kan niet ademen. Fantastisch systeem! Na zo'n 3 minuutjes had ik dan eindelijk toch het masker op.
 
Om de tijd wat sneller te laten vooruitgaan probeer ik wat aan multi-tasking te doen. Hieronder een foto van mijn "bureau", let vooral op de zeer comfortabele stoelen (mogen niet brandbaar zijn).

Links, op de kruk liggen 2 laptop van de cryo cote op elkaar. Er is er eentje gecrashed en die moet worden geherinstalleerd. Op de tafel links staat mijn eigen laptop. Daarnaast ons SCOS workstation die ervoor zorgt dat ik de satelliet data een beetje kan volgen. Daarnaast nog 2 schermen van de cryo scoe, hierop kunnen we de druk, temperatuur, etc in het oog houden.

We zitten hier vannacht weer met 3. Misschien even kort aan u voorstellen. Aan mijn linkerzijde zit onze immer goedgezinde kwaliteitsman Dave. Ik werktte al met Dave samen toen HERSCHEL nog in Munchen stond, dat is ongeveer 4 jaar geleden. Hij is ook de man die mij overtuigd heeft om terug bij HERSCHEL te komen werken. Voor vannacht heeft hij een boek over Afganistan bij...

Achter de satelliet bij de grote pompen, zit Hans, een cryo expert. Hij houdt het helium systeem in het oog.
Je ziet het, iedereen maakt hier van zijn werkplek een heel gezellige omgeving ;-)

En wat doet een mens als hij zich eventjes verveeld... een foto maken met de satelliet.

3 opmerkingen:

  1. Wat een lofzang, probeer je zo de vele vertragingen goed te maken? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Happy 'Graveyard Shift' !!! (goed verhaal van Stephen King overigens).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb alle begrip voor jou Stijntje.
    Gelukkig hebben we een engelengeduld..............

    BeantwoordenVerwijderen