donderdag 2 april 2009

Aangekomen! HERSCHEL in S5.

Na het bericht vorige week van onze AIT manager werd er direct naar een vlucht richting Cayenne gezocht... Dit bleekt niet zo snel te gaan, ik ben dan ook pas dinsdagochtend vertrokken.

Het was een lange reis van ongeveer 22 uur via Parijs en Martinique... Op de thalys zat ik naast een belg die 5 jaar in Kourou heeft gewerkt. Wat is de kans dat net wij 2 naast elkaar zitten. Hij kon me enkele leuke adresjes geven en vertelde ook dat er een vlaamse dokter werkt in Kourou. Altijd handig om te weten. 

Op het vliegtuig naar Martinique had ik stoel A1, toch wel iets speciaals. Een lekker diner en een beetje proberen slapen. De tijd gaat echter erg traag als je alleen reist. Vorige keer ging ik met Rien en John en dat is toch wel een groot verschil. Misschien is het ook wel een beetje de romatiek van het reizen die langzaam verdwijnt...

Onderweg was ik volledig de tijd kwijt. In Martinique is er 6 uur tijdsverschil met Antwerpen, in Frans-Guyana nu 5. Dit komt doordat ze in Frans-Guyana niet meedoen met het zomer uur. Aangezien er hier geen zomer of winter is, is dat niet echt te verwonderen. 

Eenmaal aangekomen bleek dat er de grootste verwarring heerst over wat er de volgende dagen gepland staat. Een meeting in Parijs met enkele zeer hoge bazen moest uitsluitsel brengen, maar hun besluit laat op zich wachten. Het is momenteel niet echt duidelijk wat de impact zal zijn op onze lanceerdatum. Momenteel is er geen officiele lanceerdatum en dat maakt toch wel wat mensen zenuwachtig. 

Praktisch gezien betekent dit dat HERSCHEL nog niet wordt gefueled. Vanaf dat de hydrazine (erg gevaarlijke brandstof voor de kleine standbepalingsraketjes) in de satelliet wordt gepompt, gelden er vrij extreme veiligheidsmaatregelen. Dit maakt grote functionele testen zo goed als onmogelijk. Een tweede effect is dat PLANCK voorlopig in S1 blijft. Tijdens mijn vakantie is HERSCHEL van S1 naar S5 gebracht. S1 en S5 zijn aanduidingen voor gebouwen hier op de lanceersite. 
Het fuelen kan enkel in S5 gebeuren omdat hiervoor speciale installaties nodig zijn. Het transport was best indrukwekkend. De satelliet gaat niet meer in zijn normale transport container, maar er komt een mobiele cleanroom de satelliet ophalen in S1. Hieronder enkele foto's.







Jammer dat ik er niet bij was... alhoewel... ik was toen zalig thuis. Dat valt niet te overtreffen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten