vrijdag 10 april 2009

Soyuz Visit

Gisteren was er tussen alle werk door ook even tijd voor ontspanning. Een deel van het team kreeg een rondleiding op het nieuwe Soyuz lanceerplatform. De Soyuz raket is een russische raket die een vrij impressionante staat van dienst heeft. Hij heeft ongeveer 1800 succesvolle lancering uitgevoerd tot op de dag van vandaag. Het is dan ook een vrij oud ontwerp dat regelmatig werd bijgeschaafd en geupdate. Normaalgezien wordt de Soyuz vanuit Baikounour in Kazachstan gelanceerd. Maar gezien de goede samenwerking tussen Europa en Rusland, kwam het idee om de Soyuz te lancering vanuit Kourou. Dit omdat Kourou een gunstiger positie heeft voor lanceringen (dichterbij de evenaar), en omdat Europa zo een extra troef in handen heeft in het segment van satellieten dat niet altijd met Ariane 5 meekan. Met de VEGA raket kan er vanuit Kourou nu zowat elke satelliet worden gelanceerd:
  • Kleine tot middelgrote satellieten met VEGA
  • Middelgrote satellieten met Soyuz
  • Grote satellieten of verschillende middelgrote satellieten met Ariane 5
Als je rondwandelt op de gloednieuwe lanceerbasis krijg je wel sterk de indruk dat Rusland hiermee een hele goede zaak doet. Alle materieel wordt gebouwd in rusland en verscheept naar Kourou. Alle toekomstige raketten volgen dezelfde weg. Er zijn ook al een 100-tal russische ingenieurs en werklieden die momenteel meehelpen bij de constructie. 
Het project dat ongeveer 400 miljoen Euro kost (een half Herschel zeg maar) wordt voor meer dan de helft betaald door Frankrijk. Toch doet ook belgie als kleine landje een bijzondere inspanning. Belgie is het 3de meest betalende land, samen met Duitsland. We betalen dus in absolute cijfers evenveel als Duitsland. De meeste andere Europese kleine landen zoals Nederland, de scandinavische landen, etc doen helemaal niet mee. We mogen dus weeral fier zijn dat Belgie aan zo'n mooi project meebouwt. Er zijn hier dan ook een aantal Belgische bedrijven actief (Axima, Cegelec, Telindus, Etca).

Hieronder enkele foto's van het bezoek:
De raket staat op een platform met een groot gat onderaan. Het platform hangt boven een grote diepe put die de vlammen en hitte mee "deflecteren". Het is een exacte kopie van het platform in Kazachstan. Het enige probleem was dat de grond hier in Kourou bijna volledig uit graniet bestaat... niet gemakkelijk om dan een stevige kuil te graven


Wat detail foto's van het platform zelf. De blauwe metalen armen die je ziet dienen om de raket vast te houden en te ondersteunen op het lanceerplatform. Ariane 5 staat zelfstandig recht en heeft geen ondersteuning nodig. De Soyuz daarentegen wel. De grijpers laten los op het moment van lancering.




Hieronder een "artist impression". Op de voorgrond het lanceerplatform. Iets daarachter een hoog gebouw dat de raket beschermt als hij zich op het lanceerplatform bevindt. De satellieten worden pas op het lanceerplatform zelf op de raket geplaatst. Omdat Soyuz ook niet gewoon is aan extreme hitte, maar vooral extreme vochtigheid blijft dit beschermende huisje rond de raket staan tot slechts een half uurtje voor lancering. De vrees is vooral dat de erg koude brandstof in de tanks van de raket ijsvorming veroorzaakt langs de buitenkant. In Baikounour gebeurt dit al, maar daar is de vochtigheid heel erg laag... men is hier vooral bang dat de hoge vochtigheid voor grote blokken ijs gaat zorgen. Nog iets meer op de achtergrond staat een groot lang gebouw. Hierin wordt de Soyuz raket ge-assembleerd. Alle onderdelen komen met de boot uit Rusland en worden dan in deze reuzachtige hal samengebouwd. Dit gebeurd horizontaal ipv verticaal voor Ariane. De satellieten gaan hier nog niet in de raket. Dit omdat Arianespace voor alle satellieten een verticale integratie wil, of ze nu met Arianne, Soyuz of VEGA vliegen. Nog verder op de achtergrond is het controle centrum.  
Dit is de grote hal waar de raket wordt samengebouwd:


Op de volgende foto staat het onderstel dat de raket van de assemblage-hal naar het lanceerplatform brengt. Dit onderstel staat op rails en wordt ook gebruikt om de raket in vertical positie te brengen.

Nog enkele mooie foto's van de laatste rechte lijn. Deze foto is genomen met de rug tegen het assemblage gebouw, met op de voorgrond het onderstel, dan de lange rechte rails tot aan het lanceerplatform in de verte.


1 opmerking:

  1. Mooie fotoos, Stijn.

    Tja, Nederland loopt weer beschamend achter op B, F en D .... :( Jammer, omdat NL vroeger in Europa een van de voorlopers was op ruimtevaart gebied.

    Sentinel-2 gaat met VEGA (mischien de 1ste ???), Rockot is back-up.

    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen